Individueel persoonsvolgend budget

Van Excel bestand naar online applicatie

Pulse Created with Sketch.
logoipvb_hoog-wit

Individueel Persoons Volgend Budget (iPVB)

Het individueel Persoons Volgend Budget (iPVB) houdt persoons volgende zorg in balans met de kostprijs van een zorginstelling. In het gesprek met de zorgvrager en mantelzorgers wordt de zorg periodiek bepaald en de daaruit vastgestelde zorghandelingen worden afgeboekt van het persoonlijke budget op basis van de kostprijs van een zorginstelling.

Wat is het individueel Persoons Volgend Budget, ofwel iPVB?

Met het individueel Persoons Volgend Budget (iPVB) wordt de zorg en welzijn en daarmee het budget volledig afgestemd op de cliënt. Het budget wordt bepaald door in gesprek te gaan met de cliënten en hun familie en niet vanuit de indicatie die zij hebben ontvangen van de zorgkantoren.

In 1994 werd het traject ‘Modernisering Ouderenzorg’ gestart om de ouderenzorg te verbeteren. Sindsdien zijn er diverse stappen gemaakt maar het ultieme effect op het centraal stellen van de cliënt is nog niet gelukt; de binnenkomende financiën van cliënten worden in de meeste zorgorganisaties nog steeds ‘op één grote hoop’ geveegd en op basis van historisch gegroeide formatie en budgetten intern verdeeld. iPVB brengt daar verandering in!

Verouderde systemen in de zorg

De huidige applicaties die binnen de ouderenzorg worden gebruikt sluiten niet aan op het iPVB. Om toch volgens het iPVB te kunnen werken hebben de kennishouders van het iPVB zelf in Excel de functies gebouwd om een eerste testperiode met het iPVB bij zorginstellingen te doorlopen. Zoals:

  • Kostprijsberekening;
  • Registratie van persoonsgegevens van ouderen;
  • Vastlegging van zorghandelingen;
  • Formaties samenstellen;
  • Roosteren;
  • Rapportages;
  • Kwaliteitsmetingen van geleverde zorg
menu

Meer weten? Neem gerust contact op

Van Excel bestand naar online tool

De kennishouders van het iPVB stapten naar Create met de vraag of de Excel bestanden omgezet kunnen worden naar échte online webapplicaties.Met als voordeel:

  • Alle informatie altijd en overal beschikbaar;
  • Verbanden tussen informatie zijn automatisch gelegd, waardoor er geen handmatige actie meer voor rapportage of kwaliteitsverantwoording nodig is;
  • Functionaliteit werkt dankzij goede techniek snel en dankzij een goed design intuïtief;
  • Je kunt eenvoudig met meerdere gebruikers tegelijk in dezelfde applicatie werken;
  • Persoonsgegevenswordenveilig opgeslagen en door een goede serveromgeving worden er automatisch back-ups gemaakt;
  • Met één druk op de knop kan een nieuwe zorginstelling ook gebruik maken van de applicatie.

Onze aanpak

Create is intensief met de kennishouders gaan samenwerken om de Excel bestanden over te zetten naar online applicaties. De stappen in onze aanpak zijn als volgt:

  1. Verschillende functies uit de Excel bestanden op een rij zetten;
  2. De functies die bij elkaar horen groeperen, zodat modules ontstaan voor de nieuwe online applicatie;
  3. Marktonderzoek naar bestaande softwareleveranciers die al modules aanbieden. Door met deze bestaande applicaties te koppelen zijn de Excel bestanden sneller omgezet naar applicaties en wordt de positie in de markt voor de applicatie van Create sterker;
  4. Er is een design gemaakt waardoor de applicatie visueel aansluit bij de ouderenzorg en eenvoudig en intuïtief gebruikerservaring biedt;
  5. De formules uit de Excel bestanden zijn ontcijferd en omgezet naar technische documentatie;
  6. Het design en de technische documentatie is besproken met de kennishouders van iPVB en zorginstellingen (de eindgebruikers);
  7. Op basis van de technische documentatie en het design is gestart met de bouw van de onlineapplicatie;
  8. Nadat de eerste basis is gezet, zijn er testrondes geweest met eindgebruikers om te controleren of de werking klopt en de applicatie intuïtief werkt;
  9. Voordat de online applicatie echt in gebruik genomen wordt, hebben enkele zorginstellingen een testperiode doorlopen om de Excel bestanden en de online applicatie naast elkaar te gebruiken. Hierdoor wordt duidelijk of beide systemen hetzelfde resultaat geeft;
  10. Als laatste zijn het aantal gebruikers van de online applicatie gecontroleerd toegenomen zodat Create in de gaten kan houden of de online applicatie stabiel blijft draaien als de belasting op de applicatie toeneemt.

Create is continu in gesprek met de eindgebruikers om de applicatie te verbeteren, zodat het goed blijft aansluiten op de praktijk